Friday, April 23

resah seorang pesakit...

day 3

kul 5 lebih, nurse kejut.. tuk cuci mata.. letak eye drop.. dia kata nak test mata.. nurse suh tutup mata kiri.. dia tnya bpe bilangan jari yang dia tunjuk.. aku cakap.. tak nampak.. tak jelas..
den, dia keluarkan jari lagi..
"berapa dik??"
"tak nampak la kak..."
"ok, sekarang akak tengah buat apa?" nurse tnya..
"akak tengah melambai-lambai"
"ok.. betul la tu.."

aku tatau nak gambarkan perasaan aku camtu.. tah.. aku rasa kosong... yup.. K.O.S.O.N.G......
macam2 hal aku pikir.. last2 aku tertido, sampai nurse kejut kul 6 pagi..

Ya Allah, hari ni sama jugak cam semalam.. masih terasa sesuatu yang baru.. kna kejut setiap satu jam, wat aku rasa tak lena tidur.. pas nurse cuci mata yang penuh dengan taek mata, aku bangun tuk mandi.. masa mandi, aku rasa seolah2 kembali kepada kehidupan berasrama.. ahhhhhhh...!!!!

lepas solat, baring balik.. sedar2 kul 7 Dr. Azmi panggil.. sambil tunggu turn tuk diperiksa, aku sempat borak dengan sorang uncle.. India.. bekas guru.. peramah tul uncle ni.. dia dh 4 hari kt wad tu gak.. baru pas operate 2 hari lepas.. dia pesan suh aku jaga mata.. lama lagi aku nak guna mata.. dia kata dia xpe, dah tua.. tunggu masa aje nak mati.. huhu.. sabar aje la uncle nih...

msa diperiksa, Dr. Azmi cakap, nanah dah mula mengecut sedikit.. Alhamdulillah.. perkembangan yang memberansangkan.. Lagi, doc kata amik masa nak kecut sepenuhnya.. Lepas kecut, nanah tu akn jadi parut.. mata kasar memang x akan nampak kesan parut kt situ..

Alhamdulillah, tenang sikit hati ni.. sikit aje la.. sebab, mata still kabur.. kire cam nak pandang pon, pandangan yang tak berapa jelas.. tak puas nak tengok..

Aku call mak.. inform perkembangan hari ni.. mak kata banyak2 berdoa.. I'Allah.. dalam hati aku kata, "mak, akak dah puas berdoa.. nape Allah x makbulkan doa akak.. nape Allah uji akak camni.. nape Allah pilih akak?? akak x sanggup mak.. "
sampai tahap cmtu aku fikir.. sampai cmtu aku merintih... Astagfirullah, lama tu baru aku tersedar.. baru aku teringat pesan mak, pesan kawan2... sabar bila hadapi ujian Allah...

bermula saat tu, aku ajar diri aku tuk tabah.. jadi Linda yang KUAT.. kuat mental, walaupon lemah fizikal..

alhamdulillah.. sejak hari 1st aku masuk wad.. setiap hari, ada saje yang sudi luangkan masa tuk melawat aku.. kalau tak tengahari, ada yang datang waktu petang..

untuk menunjukkan ketabahan hati seorang perempuan, aku pamerkan kegembiraan tuk setiap yang datang melawat terutama mak ayah.. aku cerita kt dorang apa yang aku tengok aritu, apa yang aku makan.. aku senyum, aku ketawa.. tapi...................... dalam hati ???

kt katil depan aku de sorang nenek tua.. cina.. kaki lumpuh, mata pas operate.. pagi tu, anak perempuan dia datang, nak suh minum, makan roti pon, anak dia tengking2.. alahai kesiannya orang tua tu..

kat katil sebelah aku de sorg macik.. dari sabak bernam.. sakit glaukoma.. kesian dia.. anak 5 orang.. yang sulung baru form 4, bongsu 5 tahun.. macik tu dah sakit sejak 3 tahun lepas.. dia pon pas operate smlm.. anak dia kata, mata mak dia semakin hari, semakin kabur.. sebabkan risau kalau dah x leh nampak terus, anak2 kecik lagi sebab tu mak dia nak operate.. alahai, kesiannya aku dengar...

"masa tu, aku cakap kat diri aku.. "linda, jangan ingat kau yang paling teruk.. ada lagi orang yang dapat ujian yang lagi teruk dari kau.."

aku jadi redha.. aku pasrah dengan semua ni.. yup linda.. kau kena terus kuat.. ingat.. kuat tuk semua orang....!!!!!!!!

next enrty...
mata dibukak kali ketiga.....??<=======

2 comments:

aminatulmimi ismail said...

linda kat hospital mana nih... mmm tau.. linda mmg penyabar. sgt penyabar. anggap ni mcm cuti pjg.. jgn masham2. linda kena terus kuat. lawan penyakit tu.

rianafatiha said...

mimi, lnda dh kua spital 4 hari lepas.. ritu dok kt hosp. permaisuri bainun ipoh.. la ni still mc.. dok umah.. mata merah lagi... huwaaaaa....