Wednesday, April 21

dugaan tidak mampu diramal


..السلام عليكم

orang kata, kalau xde dugaan, bukan kehidupan namanya.. kalau sudah diduga, orang kata Allah sayang kita.. lagi, ade orang kata untuk merasai kebahagian tu, kita kena lalui satu stage yang dinamakan DUGAAN, bila dah lalui dugaan tersebut dengan jayanya, barulah kita akan dapat rasa kenikmatan daripada kebahagiaan itu..

erm, yang pasti DUGAAN dalam kehidupan manusia sering bertali arus dalam kehidupan. Kerana nilai dugaan yang cukup besar harganya, manusia perlu menghadapinya dengan sepenuh kekuatan yang diberikan Allah dalam jiwa melalui kekuatan iman dan akal fikiran.

tapi itulah.. takdir Allah.. Qada' dan Qadar yang kita sebagai manusia x leh nk halang daripada berlaku.. Aku tahu setiap ujian, dugaan yang Allah itu ada hikmah disebaliknya.. Ada kawan yang mengingatkan aku bahawa Allah turunkan dugaan itu hanya kepada hambaNya yang terpilih sahaja. Dan sahabat sekalian, mungkin AKU antara hambaNYA yang terpilih itu..

9 hari berada dalam wad buat aku rasa satu keadaan yang tak pernah aku impikan.. tak pernah terlintas di fikiran yang aku kena stay dalam wad, diperiksa doktor, dikelilingi oleh nurse dan pesakit2.. Ahh...!!!

al-kisah bermula bila aku sampai KL dari ipoh bersama fidah.. mata aku dah start pedih2.. masuk mc'd tukar lense baru.. ingatkan problem dah setel.. tapi mata still pedih2.. smpai la ptg mata mula merah..
balik ipoh nek keta, mujur pg dgn fidah.. dia yg drive balik ipoh.. niat nk shoppg x kesampaian, kesian kt fidah.. sorry sgt2.. singgah klinik.. doc kta myb sakit mata biasa, masuk habuk.. aku bayaq rm 25 tuk satu eye drop tah bpe ml tah.. huh, mmg mahal.. msa tu mmg x kisah dh, mata punye pasal la katakan..

esoknya Ahad, bangun pagi, mata sama gak.. x menunjukkan tanda2 nk surut kale merah tu.. pelik gak.. bukan pelik sket.. pelik banyak.. sebab campur dengan rasa sakit.. Adussssh......!!

Isnin bgn nk pi skola, tapi tak boleh.. mata sakit teramat.. Ya Allah..!! Ajak ayah pegi Klinik Greentown.. tggu turn jmpa doc.. nk celik mata pon susah.. jmpa doc 1, dia kta dia terpaksa forward kes kepada pakar.. aku pon blur.. dia x cakap apa pon..

Ayah trus bawak aku pegi Ophthalmology Department... tggu turn lagi.. dah la bising cam pasar borong.. sabar aje la.. procedure yg sama.. kna daftar, tggu turn.. ade la dlm sejam.. baru la nma dipanggil.. masuk je doc cek.. msa tu, baru la aku tau keadaan mata aku agak teruk.. doc kta ade infection.. corneal ulcer.. sepanjang 24 thn 6 bln aku hisup, x pnah dgr pon corneal ulcer.. yg aku tau cuma ulcer yg kat mulut tu aje.. huhu..

ade la dlm sejam kua masuk kua masuk bilik doc, last2 doc ckp cmni..
"dik, adik de 2 pilihn.. nk rawat sndri kat rumah ke nk dok wad..."
time tu aku rsa cam tak tau nk fikir cne.. yang terlintas dalam kepala otak ni cuma AKU KENA OPERATE KE??
mata time tu mmg sakit tul.. sakit yang teramat.. Allah sahaja yg tau.. nak celik mata pon payah..
at last, doc suggest aku masuk wad kalau nk cepat baik..

petang tu.. bermulalah kehidupan baru aku sebagai seorang pesakit.. PESAKIT CORNEAL ULCER.. lebih kurang kul 4 petang, aku lapor diri.. erk???? lapor diri ke?? kire daftar la.. masuk wad??? cam bermimpi aje aku rasa.. (' >_<) masuk wad 1A.. katil 50.. kna pkai tag nma pesakit.. (ala2 tag nk masuk lost world tu).. tukar uniform.. kale hijau..
next entry......
macam2 hal yang aku tengok, macam2 perkara yang aku lalui...
hari2 bergelar pesakit<========

2 comments:

Anonymous said...

saya suke membaca pengalaman awak..cerita ini ditulis selepas awak keluar wad ker

rianafatiha said...

time kasih.. haah, cerita ni selepas saya keluar dr wad..