Sunday, March 29

juruletih

Lepas satu keje selesai, satu keje lak menyusul.. Alahai.. Kesian la kau badan.. Bukak aje sekolah lepas cuti seminggu, de masa 2 ari aje tuk trainning bola baling.. Hihik.. Amik kau.. Last minute trainning.. Mna tak nye.. Dahla saya cikgu baru, tak knal mana students yang leh main, mana yang takleh main.. Lagi, info yang saya dapat, sume school player, students yang sama.. dorang la atlet sekolah, dorang la wakil silat, dorang gak la pemain bola sepak.. so, bila panggil tuk sesi latihan, sume kata takde masa.. haaaa.. sekarang, jangan nak salahkan saya yer.. Sebelum hari sukan lagi saya dah panggil tuk trainning.. tapi, sapa yang gatai mulut bagi alasan itu ini...??? hohoho...

So, start ari Isnin, 23 Mac 2009 baru la sesi latihan dimulakan.. Dahla coach pon xde.. HUHU.. saya..?? huh, kire bidan terjun boleh la.. Kedengaran la suara-suara garau yang menjerit terlolong...

“ Woit, keeper mana?”
“ Sapa yang pandai shoot?”
“ Cikgu, dia tepis kepala saya..” ( kes ni sampai merah2 mata, tahan nak nangis.. Ayo, manyak lembek ini lelaki loooo..... )

Macam2 hal wa cakap lu.. Sebelum ni saya tak penah ajar students lelaki main bola baling.. klo girls tu kacang aje.. saya join main sama.. hihik.. baru besh.. ni dengan lelaki.. huish... cam ganas aje tengoknye.. so, saya ambik pendekatan duduk di tepi padang sambil menjerit-jerit membetulkan yang salah..

Pagi petang pagi petang wat latihan.. so, on dat day.. 25th mac 2009, kejohanan berlangsung kat SMK Seri Keledang, Ipoh.. saya ingatkan kat bebudak saya, erm.. ayat dia lebih kurang camni la..

“ Walaupon kita trainning tak sampai seminggu, tapi tak bermakna kita terus mengaku kalah.. Selagi kita belum mencuba, selagi itu kita tak tau tahap pencapaian kita macamnana.. So, jangan mudah mengaku kalah.. Awak sume faham kan? Jaga tingkah laku, elakkan daripada wat masalah kat saya dan jugak kat team kita..”... bla.. bla.. bla..

Kire panjang gak la sesi ceramah yang saya sampaikan walaupun dengan niat tuk bagi ceramah pendek.. HAHAHA.. Bukan senang nak jaga bebudak nih.. Tambah lak budak lelaki.. Dats y la terpaksa berlagak cam kaunselor.. hihik..

First game kitorang kalah beb.. memang agakla budak2 ni down terus.. siap kata, cikgu, jom balik.. HAHAHA.. Luckly, game yang kedua kitorang menang.. Saya sendiri terkejut.. Cikgu yang sorang lagi pon terkejut.. Tapi alhamdulillah la.. Akceli, group A ada 3 team.. so, 2 out of 3 yang menang salah satu game, automatik leh masuk suku akhir.. So, kitorang termasukla dalam group bertuah tu.. HIHIK.. wah, kire oke wat.. masuk suku akhir ma.. 2 hari trainning aje..

Next game, suku akhir.. lepas undian dibuat, kitorang terpaksa fight dengan antara best team last year.. HOHOHO.. kesian saya tengok anak2 buah main.. dahla dorg slim shaddy aje.. huhu.. team lawan lak saiz cam bapak orang.. huh..!! tenggelam dak2 nih.. pasrah aje la.. walaupon team kitorang sumbatkan gol dlu, tapi kitorang kalah gak.. HUWAAAAAAAA.....!!!!

moral of da story is.... jgn menjerit ketika sesi latihan, jgn berjemur di tengah panas, sediakn payung tuk jurulatih merangkap juruletih..
Tapi saya dah wat sume aktiviti tu, akibatnya, khamis saya demam panas.. jumaat saya mc.. suara lunak merdu OUT secara tiba-tiba.. bertukar menjadi suara itik serati.. oh, TIDAKKKKKKKKKKKKKK...!!!

9 comments:

aslina said...

banyak rupenye xtvt seorang cikgu ni yek...owhhh...taubat saye takmo jadik cikgu...wahaha~~!!!

lama dah aku tak main bola baling ni rupenye...thanx la linda sebab mengingatkan balik sweet memories aku jadik wakil skolah mase skolah rendah dulu...wahaha~~~!!!

masuk skolah menengah...sukan2 ni out!! over2 weight...haha!! lepak tepi padang lagi best

rianafatiha said...

erm, jadik ckgu ni bkn kje dalam kelas aje tau.. klo cmtu, sume orang nak jadik ckgu.. mcm2 mende kne handle.. HOHOHO..
handball mmg besh, dari skola rendah smpai skola mngh tak abes2 main.. ni dah kje pon, kna main lgi.. tp bkn sbg pmain la.. HAHAHA..

LiLacFlA said...

haha macam best ja.

cikgu baru selalunya jadi fav students..

Maswani said...

best kan handle xtiviti dgn student2 tu..have a nice day..

Ombak said...

ingat lagi masa darjah 6 wakil sekolah dalam bola baling nih..akhir lawan masa ari cekgu..ada ke patut...cekgu takkn g anta sbb nak sambut ari guru...mane leh..penat2 lawan sampai leh masuk akhir..tetiba tak nak g...abis tu pe lagi..kiteorang satu team..g kayuh basikal..hahahaha...sampai sane..lawan punye lawan..gedebuk...bola kena betul2 kat muke nih..bukan stakat idung je merah...mata merah..bibir berdarah..kelapa pening...hahahaha...keputusan perlawanantu 2-3..team kami kalah..tapi berita gembiranya..separuh team kami..leh g peringkat kebangsaan..lawn di selangor..huhuhuhu...sekian..hihihik

syareena said...

inilah guru ek?

lepas satu2 huhu penat badan wo....

slamat jadik guru yg cemerlang ....

soba yola....

umiZue said...

pic ni lawa.. dengan awan yang berarak.. cantik

rianafatiha said...

tanx umi.. tgk la spa yg snap dis picture.. hahaha..

rianafatiha said...

tanx umi.. tgk la spa yg snap dis picture.. hahaha..