Friday, January 30

balik kepada asal

petang semalam sempat men-tengok atok & opah di kampong.. erm, kampung saya xde la jauh cam orang lain.. nak kna cuti panjang dlu baru boleh balik.. hihik.. kampung kat chemor.. tak sampai sejam pon dari umah nih.. kampong ni umah mak ayah kepada mak saya.. erk, faham?? erm, oke2.. maklumat telah berjaya disampaikan.. hahaha.. kire kampung ni family sebelah mak la.. sebelah ayah, atok dgn opah dah lama takde..
bercerita tentang atok.. nama dia laen sket.. mak kata cam omputih.. BARKER BIN AHMAD.. tul.. memang lain kan.. tapi cam biasa la orang kampong panggil atok, pak bakar aje.. dorg tak tau nak slang' lidah tu sket.. hihik.. kengkadang de gak yang panggil pak BURN.. wah, glamer gak atok saya nih.. cam cucu dia gak.. muahahaha...!!
masuk taun ni umur atok dah masuk 80-an.. dah tua.. tapi alhamdulillah.. dia sihat lagi.. cam kata opah.. sihat camtu la.. sihat orang-orang tua.. ala... lupa lak nak snap gambar pondok yang atok wat.. jangan tak cye.. dalam umur yang camni, atok still leh panjat2 lagi tau.. siap wat pondok tepi kedai runcit dia lagi.. huhu.. erm, telinga tok dah tak bape nak dengar sangat la.. klo nak bercakap dengan opah tu, cam dengar orang nak bertengkar aje.. cara percakapan pon dah x bape lancar cam dlu.. baru-baru ni tiba2 atuk dah takleh cakap lancar.. ayah kata lidah dh keras.. so, bile nak cakap, cam sebutan baby yang baru nak belajar bercakap aje... kesian tok..
yang tak bestnya atok de kata dia dah x lama dah.. huhu.. opah cite kat mak, atok de pesan, ari rabu dengan khamis, jangan tinggalkan dia.. mula2 saya terfikir gak.. npe ek..?? pastu mak kata, mayb atok dah dapat rasa la tu.. cepat atau lambat, sume orang akan pergi gak kan..

******************************

Pergi Tak Kembali

Setiap insan pastikan merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa
Terdengar sayup surah dibaca
Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata
Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya
Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang...kesana
Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim
Terbaring sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi
Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kanangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi
*******************************

5 comments:

wiseman1stopcentre said...

ooo..beronok-ronok balik kg..tenang je!

p/s: teringat kat kg wiseman kat perak nun.ehheh br je lepas balik..

Ombak said...

ermm..kelas gitu name atok die..pak burn gitu..hihihihik..pasal terasa2 nih..tak tahu ar..tapi setiap yang hidup kan pergi gak kan..kite yang kat dunianih haye mampu berdoa semoga di panjangkan umur..yang menentukan hanye DIA..seronok ar tu dapat balik kg..huhuhuhu

RdhanZ said...

Tokwe (datuk) saya selalu cakap pasal mati bila kami berjumpa. Tok (nenek) pula diam dan senyum saja. Akhirnya, Tok yang pergi dulu. Termenung Tokwe.

rianafatiha said...

wiseman, ombak ~ sekali skala balik kg mmg besh.. tambah2 lak dpt mandi sungai.. besh sgt..!!

rdhanz ~ hidup mati, jodoh pertemuan sume dah Allah tentukan.. hanya DIA saje yg tahu...

Ombak said...

wes..g terjun dalam sg ker linda???pandai berenang ker..huhuhuhuhu