Friday, December 12

♥ hadiah perkahwinan ♥


~~~ Cuti sekolah & Majlis Perkahwinan ~~~


Memang dah sinonim dengan masyarakat sekarang nih.. Time cuti sekolah, berebut-rebut nak wat kenduri kawen.. Hari Sabtu, Ahad bersusun kad kawen.. Nak gi umah mana satu nih.. Alahai.. Tapi, penah tak kowang dengar de kawasan biasanya di kampung yang wat kenduri pada hari-hari biasa.. erk? sound wierd? huhu.. sapo nak datang eyh? erm, ni bukanlah perkara yang pelik.. sebagai contoh, dat day masa saya gi felda bersia, gerik, ari kamis pon de kenduri kawen gak.. life style kat kawasan kampung tak sama dengan kehidupan yang berorientasikan "office hour".. so, tak wujud masalah de orang datang ke tak.. cuma, bagi yang terikat dengan waktu bekerja saje yang tak dapat datang..
Ops, bukan niat saya nak bukak cite pasal majlis perkawenan nih.. huhu.. Nanti de lak yang akan kata saya tak sabau-sabau nak kawen lak.. HAHA.. erm, tuk entry kali ni saya nak cite pasai hadiah perkahwinan.. Hadiah tuk pasangan yang baru diijabkabulkan.. Wah, ayat...!! Ayat buku tuh.. Tak tahan.. Bukan senang saya nak menggunakan ayat dengan sebaik mungkin.. Hihik,, Akceli, dis weken 14 disember 2008, salah sorang dari kawan sekolah saya akan mendapat title " puan".. so, jenuh la saya berfikir.. nak kasi pe eyh.. tak besh lak datang dengan tangan kosong aje.. huhu.. saya ndak tau apa mau dibeli.. biasanya kamu urang beli hadia apa ya? saya mau tiru ba..!!
Align Centre

Last few years, masa maksu saya berkahwin, ketika sesi membuka hadiah, situasi camni berlaku.. Hadiah pertama, satu set pinggan magkuk.. Hadiah kedua, pembakar roti.. Hadiah ketiga, rice cooker.. Hadiah keempat, set periuk.. Hadiah kelima, album saiz besau.. Huh, begitulah seterusnya.. hadiah gelas saje sampai de 3, 4 set.. pembakar roti pon camtu.. Huh, hadiah yang sama..
saya terfikir gak.. pe tujuan orang kasi hadiah eyh?? pe maknanye.. Adat? Kelaziman? Tanda ucapan tahniah? Maybe si pemberi meng-kasi hadiah tuk persediaan perkahwinan dia lak kot.. Dengan harapan, time dia kawen nanti, kengkawan dia akan kasi hadiah kat dia gak.. HAHA.. tak ikhlas tul.. Tapi de gak yang bagi sebagai tanda tulus ikhlas yang lahir dari hati dengan niat tuk meraikan hari bahgia kengkawan kita tu.. Sama cam saya gak.. permberian yang tulus ikhlas dari hati sanubari.. HAHAHA..
Erm, berbalik kepada jenis hadiah yang nak diberikan tadi.. Kengkadang saya akan gi supermarket, usha-usha dlu barang pe yang nak di hadiahkan.. nengok-nengok mana-mana yang tomei.. dan yang paling important, sesuai dengan fulus dalam poket( bold, underlined, kale merah, size font besaq.. menunjukkan kesan KEPENTINGAN di situ.. HAHA ), den baru la beli..

Ni antara hadiah-hadiah yang biasa dijadikan hadiah sebagai hadiah untuk kengkawan dan sedara mara yang berkawen..

- set cadar ( AKEMI mmg ok.. tp mahei sket la )
- set barang dapur ( galakkan pengantin pompuan masak )
- set tuala ( dah siap packing dalam kotak, tulis "selamat pengantin baru" )
- set pinggan mangkuk ( biasa dah orang bagi )
- peralatan elektrik ( dvd, tv, iron & ... )
- set buku rujukan bimbingan alam perkahwinan ( interesting..! )
- set baju baby ( galakkan mereka tuk dpt baby cepat2.. HAHA )
- set lampu tidur
- set bilik tidur ( somting like comforter, blanket.. )
Namun, apa pon yang nak dihadiahkan, yang paling penting adalah pemberian setakat yang termampu dek poket.. boleh gak klo nak share ramai-ramai.. klo share, leh la beli yang mahal-mahal sket.. HIHIK.. kepada pasangan pengantin, especially Susy Hasnanita & pasangannye, saya ucapkan :
~~~ Selamat Pengantin Baru ~~~
" Semoga Allah memberikan keberkatan kepada kamu dan semoga Allah menghimpunkan kamu berdua di dalam kebaikan.. "

3 comments:

Ecah said...

owhh banyak juge hadiah yang mak su rianafatiha dpt mase kawin dulu.. ni tengah fikir nak beli hadiah kawin la nih.. huk3x..

Ombak said...

ermm..kemarin kawan saye kawen..kami sepat bagi hadiah yang orang lain tak pernah abi agi kot..kami bagi hadiah chelet tempat mereke bercuti kat pantai kat kawasan kami ni je..dah ar hadiah tu kami dapat free..dapat 2 bilik..sebelh2 lak tuh..tunggu ar ape yang kami akan lakukan pada masa percutian mereka tu nanti...hahahahahahaha

rianafatiha said...

wahhh... best gak hadiah awk tuh.. lain dr yg lain.. erm, nanti jgn lupe kasi hadiah tuk saya yer.. HIHIK..