Sunday, November 23

♥ perempuan ibarat bunga ♥

munge dan perempuan, perempuan dan munge.. erk?? munge? apakah itu? munge adalah bunga.. hihik.. :)
Perempuan dan Bunga..
yup, banyak sekali perumpamaan-perumpamaan pada cerpen, novel, bait-bait syair puisi yang mengibaratkan perempuan sebagai bunga ( dan lelaki adalah kumbangnya ) ;P.. Oke, saya pernah mendengar dan juga membaca yang menganologikan perempuan bukan hanya sekadar bunga tapi de gak yang menyatakan perempuan tu ibarat hiasan.. ye ke?? tapi ketahuilah, sesungguhnya, perempuan adalah lebih dari sume itu..
Ok kengkawan, let's talk bout flowers...!!
Ada banyak jenis bunga kita kenal, antaranya bunga mawar, anggerik, jejarum dan lain-lain hingga bunga rumput.. Ok, now cuba kita pejam mata, bayangkan, ketika semua jenis bunga itu berada dalam satu taman, bunga apa yang selalu menjadi perhatian kita? Saya yakin kebanyakan dari kita lebih memperhatikan bunga anggerik daripada jejarum, lebih memerhatikan mawar daripada bunga rumput.. tul tak?? Why?
Mungkin di antara kita akan memberikan jawapan :
~ sure la sebab anggerik lagi cantik..
~ kerana mawar itu lambang cinta..
~ dan mungkin macam2 jawapan lain lagi....

Teruskan proses membayangkan lagi yer.. huh, bape banyak kali bayang daaa... huhu..
now, cuba perhatikan tempat semua jenis bunga tersebut ditanam lak.. anggerik dan mawar salunye di tanam di posisi yang bagus, sedangkan jejarum lebih sebagai pengganti pagar, bunga rumput lak lagi la tak mendapat tempat.. Padahal mereka sama-sama mempunyai peranan sebagai bunga hiasan taman.. malah, jejarum dan bunga rumput boleh menjadi hiasan taman yang sangat indah dan boleh berbunga untuk terus menerus.. Kesian jejarum.. kesian bunga rumput.. sapa yang nak perhatikan jejarum? sapa nak perhatikan bunga rumput..
Ok, now, lets talk about women...!!
Mungkin selama ini begitulah penilaian beberapa orang terutama kaum Adam terhadap perempuan.. Ada yang rasa perempuan umpama anggerik, umpama mawar, umpama jejarum, umpama bunga rumput dan sebagainya..
Adakah perempuan yang umpama mawar dan anggerik yang lebih menarik perhatian dorg? mawar dan anggerik yang cantik dan bergaya mencuri perhatian.. kalau cam tu, yang jejarum dan bunga rumput ni sure sebelah mata pon korang tak pandangkan..?? Padahal, yang jejarum dan bunga rumput ni le mungkin dari kalangan yang banyak keistimewaannye.. yang gagah, yang kuat bekerja, taat perintah Allah.. Huh, Fikir-fikirkan yer..
Pe yang pasti, kita mampu menilai siapa diri kita.. Walaupun, kita dipandang sebagai anggerik atau mawar atau jejarum sekalipun, bukanlah masalah besar.. bunga dari jenis yang mana pon tidaklah menjadi soal, tetapi cubalah kita menjadi bunga Islam yang memberikan ketaatan penuh pada Rabbul Izzati.. sama-sama lah kita berusahalah untuk menjadi hamba yang sentiasa untuk mendekatkan diri dan mendapatkan hidayahNya... Wallahu alam..

~ maka, dengan itu, tamatlah sesi tazkirah untuk kali ini.. ~
--> artikel asal kiriman email seorang teman dari seberang dan diubahsuai untuk mudah difahami <--
~ renung-renungkan dan selamat beramal.. ~

2 comments:

ombak said...

BUNGA ye..ni nak bagi ibarat lak...permpuan macam pemaisuri dan dayang...secantik2 mane pun dayang daripada permaisuri...yang menjadi perhatian rakyat adalah permaisuri...ringkas dan padatkan..hehehehe...maksudnye.. kite tak leh lari dari kecantikan..tapi saye tak kate perempuan cantik je yang jadi pilihan lelaki...lelaki melihat perempuan daripada byk aspek..jgn risau..cantik cume dalam byk2 aspek pilihan lelaki..tapi bukan itu saje..yang penting sekali KEIMANANNYE kepada TUHAN

rianafatiha said...

alhamdulillah, dalam tul maksud setiap kata2 awk..